Na konečné podobě webových stránek zatím pracujeme, toto je provizorní verze! Děkujeme za pochopení!
Jak je to vlastně s ořechy a semínky?

Ořechy a semínka konzumujeme kvůli jejich vynikající chuti a zdraví prospěšným látkám, které obsahují. Problém nastává v okamžiku, když plody jíme ve stavu, který nám může spíše uškodit než pomoci. Na první pohled nic necítíme, ale přesto se v těle mohou tvořit záněty. Jak tedy zacházet s ořechy a semeny, abychom z nich měli požitek?

Ořechy a semena obsahují velké množství tuků. Před žluknutím je chrání skořápka, která zabraňuje oxidaci a negativnímu vlivu na náš organismus. Ořechy bychom měli nejlépe skladovat celé a po vyloupání je zbytečně nevystavovat účinkům kyslíku. Čerstvě vyloupané a následně skladované plody v lednici budou mít úplně jinou chuť a působení na náš organismus než ty vyloupané z obchodu s několikaletou expirační dobou. Při koupi v obchodě si ořechy pozorně prohlédněte a pokud budou vypadat podezřele (s pavučinkami, rozdrolené, s tmavými tečkami aj.), raději je nekupujte.   

Pro lepší stravitelnost a celkově i pro lepší chuť ořechů je ideální klíčení. Namáčením zastavíme enzymové inhibitory, který proces klíčení brzdí a aktivujeme enzymy nutné ke klíčení. Ořechy nebo semena přelijeme vodou v poměru 1:2 a přidáme špetku soli. Stejně jako u luštěnin se do mísy přidávají probiotika, tak u ořechů se pro aktivaci enzymů štěpící antinutrienty a pro lepší stravitelnost přidává špetka soli…klidně i větší špetka 😊. Fermentaci provádíme přes noc v pokojové teplotě. Před snídaní plody propláchneme pod tekoucí vodou a můžeme konzumovat. Chutnají báječně!

Ořechové mouky se využívají nejen na proslulé makronky, ale tato alternativa klasických muk je sympatická nejen pro bezlepkáře. Pokud vyrábíme ořechovou mouku, máme výhodu v tom, že mouka si zachová vlastnosti ořechů. Musíme ale myslet i na rizika, která jsou obecně s ořechy spojená a u muk to platí dvojnásob. Po namletí je proces žluknutí rychlejší než u klasických plodů. Obzvlášť náchylné jsou plody s vyšším obsahem omega-3 nenasycených mastných kyselin. Jedná se především o vlašské ořechy a o konopná, lněná a chia semínka. Mouku nejlépe ihned spotřebujte a pokud se tak nestane, skladujte ji v lednici maximálně týden.

 

Rada na závěr: Pokud nechceme fermentovat každý den, ale přesto víme, že ořechy bychom si každý den rádi dali, můžeme si připravit větší množství s tím, že po namáčení ořechy nebo semínka vysušíme v sušičce na 40 °C.  Opět skladujeme v lednici. 😊