Inspirita
Namáčení lepkových i bezlepkových obilovin

V minulém článku jsme si vysvětlili, jak nejvhodněji fermentovat luštěniny, aby byly pro naše tělo stravitelnější. Stejně tak je z pohledu trávení zásadní fermentovat i bezlepkové i lepkové obiloviny. Lepší stravitelnost potravin a snadno využitelné živiny jsou důležitými pojmy pro naše už tak narušené vnitřní prostředí střeva.

Obecně platí, že obiloviny se namáčejí 12 – 24 hodin spolu s probiotiky. U lepkových obilovin je to až 48 hodin. Každý den můžete obiloviny propláchnout a dát do nové vody. Pokud tak neučiníte, na povrchu se vytvoří bílý škraloup. Není však na škodu. Po ukončení fermentace jen obiloviny propláchněte vodou, krátce povařte a nezkonzumovaná zrna uskladněte v ledničce. Proces fermentace se již zastavil, v uzavřené nádobě vydrží klidně i týden.

Lisované ovesné vločky díky zpracování obsahují méně antinutrientů než celá zrna, ale přesto je vhodné vločky spolu s probiotiky namáčet. Rozdíl je v tom, že vločky absorbují veškerou tekutinu. Po 24 hodinách vysypeme směs do hrnce a s trochou vody zahříváme na mírném ohni.

Fermentování je důležité i u rýže, neboť rýže absorbuje z půdy velké množství arsenu. Arsen je karcinogen, který je nebezpečný převážně pro děti. Namáčením po dobu 24 hodin spolu s probiotiky a vhodnou úpravou lze snížit množství arsenu až o 80 %. Po zastavení procesu fermentace je důležité rýži proplachovat do té doby, než bude odtékající voda čirá. Následně vaříme s vodou v poměru 1:5. Přebytečnou vodu slijeme.

Namáčení nekončí u quinoi ani u jáhel. Tyto bezlepkové pseudoobiloviny obsahují saponiny, které mohou v organizmu způsobovat trávicí potíže. Saponiny zastupují pěnící složku např. v mýdle. Správnou přípravou ale tyto látky eliminujeme. Postup je takový, že do misky s pseudoobilovinou přidáme vodu a mícháme, dokud se na povrchu nevytvoří pěna. Tento postup několikrát opakujeme, dokud se pěna téměř nevytváří. Poté přidáme probiotika a necháme 24 hodin odstát. Vodu slijeme a 5-10 minut vaříme do měkka.

Fermentovat lze i mouku s vodou v poměru 1:1. Stejně jako v předchozích situacích přidáme probiotika a necháme 24 hodin odstát v pokojové teplotě. V případě, že potřebujete sypkou mouku, musíme nejdříve nakvasit celá zrna, vysušit v sušičce nebo v troubě při teplotě kolem 70 °C a následně pomlít v mlýnku na mouku. Já osobně zrna melu v mlýnku na kávu. Čím čerstvěji je mouka namletá, tím lépe. ?  

Rada: Když fermentujeme ovesné vločky na ranní kaši, přidáme do směsi sušené hrozinky. Kaše nasákne sladkou chuť a není již potřeba doslazovat sirupem. ? Pro ještě větší požitek fermentujeme v rostlinném mléce.

-Michaela Kavková-