Na konečné podobě webových stránek zatím pracujeme, toto je provizorní verze! Děkujeme za pochopení!
Požitek z luštěnin bez nepříjemného pocitu v břiše

Konzumace luštěnin je obecně velmi nízká. Někdo je jí málo, jiný vůbec. Důvodem je pocit těžkosti a nadýmání. Jak ale připravit luštěniny, abychom eliminovali nepříjemný pocit v břiše a zanechali pozitivní účinky?
Níže je popsáno několik rad, jak redukovat škroby a antinutrienty, naopak jak zvýšit jejich nutriční hodnoty a prostě a jednoduše, jak zlepšit stravitelnost a snížit nadýmavost. Celé kouzlo se nazývá fermentace/kvašení nebo chcete-li zkrácené klíčení. Klíček na první pohled nevidíme, ale proces je již nastartován. 
Základem je namáčení luštěnin spolu s probiotiky (bakterie mléčného kvašení). Na jednu až dvě porce stačí 1 PL probiotik. Probiotika volíme podle toho, co máme momentálně doma k dispozici. Můžete sáhnout po kvalitním jablečném octu, po šťávě z pickles nebo z kysaného zelí, po mléčném kefíru či jogurtu. Pokud ani to nemáte, pár kapek citrónu také pomůže.
Neloupanou čočku namáčíme 24 hodin ve vodě s probiotiky v poměru 1:2. Pro ty z Vás, kteří mají citlivější zažívání je vhodné namáčet i červenou loupanou čočku (cca 3 hodiny). V každém případě červenou čočku minimálně propláchneme. Fazole adzuki, mungo i velké fazole namáčíme s probiotiky 24 hodin. Jinak tomu je u cizrny a hrachu, které jsou tvrdší. V tomto případě je namáčíme až na 48 hodin v poměru s vodou 1:4, protože hodně nabobtnají. Po dni propláchneme kuličky v sítu a s novou vodou další den odstavíme na linku. 
Obecně platí, že luštěniny před vařením VŽDY slijeme, propláchneme v sítu a dáme vařit s novou vodou. Prvních 10 – 15 min. vaříme bez pokličky a necháme škodliviny odcházet spolu s parou. Osobně se mi osvědčilo, že po 15 minutách vodu sliju ještě jednou a přidám čerstvou. Následně luštěniny vaříme s kouskem řasy (Wakame nebo Kombu), díky které je pokrm ještě stravitelnější. Řasu následně nakrájíme a přidáme do jídla. 

Luštěniny vždy vaříme dostatečně dlouhou dobu. Nedovařené luštěniny by nám mohly zkazit trpělivou přípravu a snahu o lepší stravitelnost.

Tip: Pokud se při vaření tvoří na povrchu bílá pěna, je dobré ji odebírat.

-Michaela Kavková-