U zdraví zůstaneme i v zimě!

Od léta se děsíte, kdy zase nastane podzim a zima a s tím nastoupí proslulá chřipková sezóna? Přemýšlíte nad nesčetnými druhy očkování v naději, že Vám už nebudou volat ze školky, ať si odvedete své nemocné dítě domů? Podáváte sobě i dětem chemické preparáty na posílení imunity a doufáte, že to tentokrát zabere? Mám pro Vás efektivnější způsob posílení imunity a v tomto případě se budu opět ohánět našimi předky a přirozeností ve stravě. 
Hlavní pravidlo je prohřátí zevnitř i zvenku a důležité je neprochladnout, převážně ve spodní části těla (nohy, podbřišek, pohlavní orgány, hýždě apod.). Velkým pomocníkem bude v tomto případě vrstvené oblečení, teplé ponožky a kvalitní obuv. Musíme také počítat s tím, že v zimě má člověk přirozeně méně energie, je více vyčerpaný a ospalý. My ale přesto intenzivně sportujeme a stravujeme se jako v letních dnech. Tělo nám pak oplácí nemocí. Měli bychom poslouchat své tělo, více odpočívat, chodit dříve spát, stejně tak jako příroda kolem nás. ? 
V zimě je potřeba posilovat energii těla a především ledvin. Důležité je konzumovat zahřívající potraviny, které tyto orgány podporují a chrání. Ledviny jsou mimo jiné schránkou pro základní životní energii, která řídí náš vývoj, určuje délku života a vitalitu. Posilujícími potravinami v zimě jsou dlouho vařené a pečené pokrmy z obilovin, masa (především kuřecí, jehněčí, skopové) a sezónní zeleniny, dlouho tažené vývary z kostí a masa, přičemž v tomto případě bych nejvíce dbala na výběr z ekologických chovů. Několikahodinovou přípravou vývaru zajistíte, aby se až z morku kostí dostal veškerý obsah živin. Bohužel si z vystresovaného a špatně živeného zvířete můžete odnést mimo pozitivních účinků i ty negativní. Jídlo ideálně obohaťte luštěninami, které rovněž posilují ledviny. Není náhoda, že fazole mají stejný tvar jako orgán, který vyživují. Vhodné jsou také předem namočené a následně opražené ořechy a semínka. Namáčením se zlepší stravitelnost a opražením se do potraviny dostane více tepla. Nesmíme zapomínat na příjem kysané zeleniny (příprava v předchozím článku) a sezónního ovoce z našich krajin. Vždy je ale vhodnější ovoce trochu podusit nebo ho konzumovat ve formě kompotů. Kompoty a nápoje obohaťte zahřívajícím kořením (hřebíčkem, badyánem, skořicí, vanilkou, anýzem…). 
Se zimním elementem se především pojí slaná chuť. Umožňuje přesunout teplo do středu organismu, abychom ho neztráceli na povrchu. Sůl je ale potřeba přijímat v malých dávkách a ve formě kvalitních surovin jako jsou fermentované sójové omáčky Tamari a Shoyu, dále Miso pasta nebo gomasio (přípravu naleznete níže). Prospěšné jsou také produkty moře, jako jsou ryby, mořské plody a řasy. Řasy spolu s luštěninami působí blahodárně na náš organismus. 
Výše jste nalezli několik doporučených rad a vhodných potravin, nezapomínejte ale na své vlastní pocity z pokrmu a pamatujte, že po jídle se máte vždy cítit lépe než před ním. ?

Gomasio – sezamová sůl 
Gomasio se převážně připravuje ze sezamových semen a ze soli. V našem případě doporučuji černý sezam, neboť ten posiluje ledviny a játra a snižuje blokády způsobené větrem, proto je vhodný mimo jiné i při revmatismu, zácpě a při suchém kašli.
Ingredience jsou složené ze soli a černého sezamu v poměru 1:10. Nejprve opražte sezam. Pro kontrolu ho několikrát promněte mezi prsty. Hotový je v momentě, když už ho pro jeho vysokou teplotu neudržíte. V konečné fázi začne vonět a semínka praskat, bohužel se ale často stává, že v tuto chvíli je sezam už spálený. Proto je vhodné časté kontrolování. Lehce opraženou sůl smíchejte se sezamem a rozdrťte ve hmoždíři. Postupně se kuchyní rozline příjemná vůně ? Gomasio používejte jako konečné dochucovadlo do polévek, na rýži či obiloviny i na zeleninu. 

Rada na závěr: Gomasio má tendenci rychle žluknout, proto si ho připravujte v menších dávkách a uchovávejte v lednici. Každou dávku spotřebujte do týdne.

-Michaela Kavková-